بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

پای پرانتزی یا ژنووارم یکی از عارضه بسیار رایج در بین کودکان است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از والدین نگران پرانتزی شدن پای فرزندان خود باشند و با مشاهده علائم مختلف برای معاینه به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنند. معمولا علائم پای پرانتزی تا پایان ۴ سالگی کودک رفع می شود؛ اما برای همه اینگونه نیست و در برخی از خردسالان علائم ژنووارم نه تنها بهبود پیدا نمی کند؛ بلکه در راه رفتن کودک نیز اختلال ایجاد می کند.

اما سوالی که ذهن والدین را درباره این عارضه به خود درگیر می کند، این است که بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چه زمانی است؟ یا چگونه تشخیص دهیم که زمان مناسب برای درمان پای پرانتزی فرا رسیده است؟ در ادامه این مطلب به تمام سوالات شما در خصوص سن مناسب برای درمان ژنووارم پاسخ داده ایم. برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره این موضوع تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی مختصر عارضه پای پرانتزی (ژنووارم)

ژنووارم یا پای پرانتزی عارضه ای است که نتیجه آن خمیده شدن پاها به سمت بیرون است. در این عارضه استخوان های شکل طبیعی خود را از دست می دهند و بد فرم دیده می شوند. ایجاد عارضه پای پرانتزی در کودکان به دلایل متعددی ارتباط دارد؛ اما کمبود ویتامین d و کم بودن مقدار کلسیم و فسفر، شایع ترین عواملی هستند که باعث به وجود آمدن این عارضه در کودکان می شوند.

در کنار عوامل بالا، مواردی نظیر ژنتیک، بیماری بلانت، عدم مصرف شیر مادر، سوء تغذیه، بیماری راشیتیسم، بیماری دیسپلازی استخوان و…می توانند زمینه بروز عارضه پای پرانتزی را در خردسالان فراهم کنند. این وضعیت تا قبل از ۱۸ ماهگی چندان نگران کننده نیست؛ چراکه علائم پای پرانتزی تا ۲ سالگی معمولاً بهبود پیدا می کند؛ اما اگر کودک بعد از سن ۲ تا ۴ سالگی همچنان با علائم پای پرانتزی همراه است؛ لازم است سریعاً برای درمان به متخصص ارتوپد مراجعه شود.

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چه زمانی است؟

کودکانی که در سن ۱ تا ۲ سالگی دارای علائم ژنووارم هستند؛ لزومی ندارد که برای معاینه یا درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند؛ اما اگر علائم پای پرانتزی در دوران ۲ تا ۴ سالگی رفع نشود؛ اقدام برای مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد ضروری است.

در حال حاضر نمی توان زمان دقیقی برای بهترین سن درمان پای پرانتزی در نظر گرفت؛ چراکه پزشک با توجه به عواملی نظیر جنسیت کودک، شدت خمیدگی، علائم کودک در زمان راه رفتن، سن کودک، پیشرفت عارضه ژنووارم و علت بروز این وضعیت در کودک خردسال، نوع و بهترین سن درمان را برای هر فرد مشخص می کند.

برای مثال زمان بسته شدن صفحات رشد در دختران نزدیک به ۸ سالگی و برای پسران نزدیک به ۱۰ سالگی است. جراحی پای پرانتزی زمانی انجام می شود که کودک به سن بسته شدن صفحه رشد نزدیک باشد؛ بنابراین؛ جراح با توجه به جنسیت زمان انجام عمل پای پرانتزی را تعیین می کند.

با تمام این توضیحات، والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که هرچه قدر زودتر برای درمان عارضه پای پرانتزی به متخصص ارتوپد مراجعه کنند؛ نتیجه بهتری دریافت می کنند. میزان نتیجه بهبودی ژنووارم در کودکان کم سن و سال نسبت به کودکانی که در سنین بالا برای درمان به پزشک مراجعه می کنند، بیشتر است.

در صورت مشاهده چه علائمی باید برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه کرد؟

از دیگر سوالاتی که ممکن است در رابطه با عارضه پای پرانتزی ذهن والدین را به خود درگیر کند، این است که در صورت مشاهده چه علائمی باید برای تشخیص و درمان پای پرانتزی به متخصص ارتوپد مراجعه کرد؟ تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد که کودکان مبتلا به ژنوورام، دیرتر از کودکان هم سن خود راه می افتند؛ بنابراین؛ اگر کودکتان با وجود رسیدن به سن مناسب، همچنان نمی تواند راه برود، بهتر است در اسرع وقت درباره این وضیعت با متخصص ارتوپد مشورت شود. همچنین در صورت مشاهده نشانه هایی چون پیشرفت زاویه واروس و نامتقارن شدن پاها، محدود بودن دامنه حرکات کودک و…مراجعه به پزشک ارتوپد ضروری است.

مراجعه به پزشک

در این نوشتار به توضیح درباره پاسخ این سوال که بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چه زمانی است؛ پرداختیم؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که صرفاً مراجعه به موقع به پزشک ارتوپد نمی تواند نتیجه موفقیت آمیز برای درمان این عارضه به همراه داشته باشد، بلکه باید پزشک متخصص و توانمندی را برای بهبودی فرزندتان انتخاب کنید.

یکی از پزشکان معتمد و مورد اطمینان در این حوزه، دکتر فرهاد شهبازی، جراح ارتوپدی و متخصص جراحی مفصل زانو در تهران است. ایشان با دانش و تجربه بالای خود در زمینه عارضه ها ارتوپدی، این وضعیت را در کودک شما به بهترین شکل درمان می کنند. اگر قصد مراجعه به مطب ایشان را دارید؛ می توانید از طریق سایت برای گرفتن نوبت اقدام کنید.

تماس با دکتر فرهاد شهبازی

آدرس کلینیک :
تهران خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه آهور پلاک ۴۰ طبقه دوم واحد ۶ – کلینیک جراحی تخصصی مفصل زانو

ساعات کار:
روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت ۱۶ – ۱۸ با تعیین وقت قبلی، پذیرای بیماران و مراجعین محترم جهت معاینه و مشاوره است.

آدرس سایت:

https://doctor-shahbazi.com

آدرس پیج اینستاگرام:

https://www.instagram.com/drfarhadshahbazi

Post Views: 3



دانلود فیلم

سریال قطب شمال

سریال جنگل آسفالت

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

پای پرانتزی یا ژنووارم یکی از عارضه بسیار رایج در بین کودکان است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از والدین نگران پرانتزی شدن پای فرزندان خود باشند و با مشاهده علائم مختلف برای معاینه به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنند. معمولا علائم پای پرانتزی تا پایان ۴ سالگی کودک رفع می شود؛ اما […] http://www.vatanfa.com/?s=بهترین-سن-برای-درمان-پای-پرانتزی
قسمت نظرات برای این مطلب غیر فعال شده است.