دلیل زود خراب شدن و پوسیدگی دندان شیری کودک

برخلاف تصور بسیاری از والدین خرابی دندان شیری مسئله کم اهمیتی نیست و بایستی در زمان و به نحو مناسب نسبت به رسیدگی به این دندان‌ها اقدام شود. فراموش نکنید که خرابی دندان شیری و کشیده شدن آن اثرات نامطلوبی بر روی رویش دندان‌های دائمی خواهد داشت از این رو لازم است علل خرابی دندان‌های شیری و راه‌های مراقبت از آنها را یاد بگیرید.

قدم اول در پیشگیری از روز هر نوع مشکل در دندان‌های شیری کودکتان، شناخت علل و عوامل موثریست که در ادامه به نقل از نمناک برایتان توضیح داده‌ایم.

علت خرابی دندان شیری کودکان

دندان شیری فرزندتان می‌تواند به علل مختلفی که در ادامه می‌خوانید دچار خرابی شود:

بهداشت نامناسب

اصلی ترین و مهم‌ترین دلیل خرابی دندان‌های شیری رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. عدم استفاده از مسواک و بی توجهی به شستشوی آثار باقیمانده از مواد غذایی روی دندان کودک موجب تشکیل پلاک دندانی و خرابی آن می‌شود.

تغذیه نامناسب

به وضوح می‌دانید که اصلی‌ترین چیزی که دندان‌های کودک ارتباط دارد خوراک و تغذیه اوست که چنانچه متشکل است مواد شیرین و قندی زیاد باشد، خرابی بیشتر خواهد بود. نوشیدنی‌هایی همچون آبمیوه‌های کارخانه‌ای یا آبنبات‌های چسبناک تاثیر مخرب بیشتری روی دندان‌ها خواهد گذاشت.

عوامل ژنتیکی

یکی از موارد اجتناب ناپذیری که می‌تواند عامل خرابی دندان در هر رده سنی باشد بحث ژنتیک است که به شکلی اجتناب ناپذیر منجر به ضعف ساختار دندان‌های شیری و خرابی آنها می‌شود.

آسیب های محیطی

وارد شدن ضربه یا صدمه به دندان‌ها باعث خرابی و شکستگی آنها می‌شود.

عوامل محیطی

جالب است بدانید آلودگی هوا و مصرف آب آلوده جزو مواردی است که خرابی دندان‌های شیری را تشدید می‌کند.

 

راه چاره و جلوگیری از خراب شدن دندان شیری کودک

البته که برای این مسئله راه چاره و راه حلی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان تا حدودی سلامت این عضو مهم فرزندتان را حفظ کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشک

چنانچه به وضعیت دندان‌های فرزندتان مشکوک هستید و احساس می‌کنید نیاز به مراقبت بیشتر یا چکاپ دقیق‌تر دارد، در مراجعه به دندانپزشک کوتاهی نکنید. چکاپ‌های مداوم میتواند از آسیب‌های جدی‌تر به دندان‌های فرزندتان جلوگیری کند.

کاهش مصرف شیرینی و شکلات

به هر نحوی که ممکن است فرزندتان را ز مصرف نوشیدنی‌های قندی و مصرف انواع شیرینی جات منع و وعده خوراکی آنها را با مواد غذایی سالم‌تر پر کنید تا دیگر میلی به مصرف این گونه خوراکی‌های مضر نداشته باشند.

رژیم غذایی سالم

چنانچه به سلامت دندان شیری فرزندتان اهمیت می‌دهید بایستی مصرف میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی او افزایش داده، خوراکی‌های قندی و نوشیدنی‌های اسیدی همچون آبلیمو را تا حد امکان کاهش دهید.

استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب

مسواک و خمیر دندانی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید باید علاوه بر تناسب با ساختار دندان شیری، قدرت پاک کنندگی لازم را داشته باشد تا با باقیماندن پلاک‌های دندانی دندان شیری فرزندتان دچار پوسیدگی نشود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

همانطور که در بالا هم گفتیم یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی دندان‌های شیری کودکان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. بر خلاف تصور بسیاری از والدین که مسواک زدن را در دوران خردسالی برای دندان‌های شیری واجب نمی‌دانند، رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوره اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

Post Views: 1

دانلود فیلم

سریال قطب شمال

سریال جنگل آسفالت

دلیل زود خراب شدن و پوسیدگی دندان شیری کودک

برخلاف تصور بسیاری از والدین خرابی دندان شیری مسئله کم اهمیتی نیست و بایستی در زمان و به نحو مناسب نسبت به رسیدگی به این دندان‌ها اقدام شود. فراموش نکنید که خرابی دندان شیری و کشیده شدن آن اثرات نامطلوبی بر روی رویش دندان‌های دائمی خواهد داشت از این رو لازم است علل خرابی دندان‌های […] http://www.vatanfa.com/?s=دلیل-زود-خراب-شدن-و-پوسیدگی-دندان-شیری-کودک
قسمت نظرات برای این مطلب غیر فعال شده است.